hoog in de lucht, stevig op de grond

Overstraat 3 - 5
3959 BR Amerongen


Het Wereldschilderen 1983 - 2024

Zeven wereldschilderijen


Jan Piet Bode en Roeland Schweitzer













copyright © Schworks



Zaken zijn zaken
De schilders Jan Piet Bode (Groningen, 1952, links) en Roeland Schweitzer (Utrecht, 1952) maakten tussen 1983 en 1985 samen drie grote wereldschilderijen, in Scheveningen, Groningen en Amsterdam. (foto uit 1985)

Na nr 4 in 1988 werd het stil rondom dit project. In 2001 volgde toch weer een vijfde schilderij in Noordbroek, gevolgd door een expositie in Amerongen.
En, tatarata, eind 2020. negentien jaar later maakten we nummer zes: Schilderslust, in Veenendaal.

Begin maart 2024 maakten we nummer zeven, in Groningen.






nr 1: Schilderen, omdat het kan. Scheveningen 1983


In het tijdelijk door kunstenaars bewoonde hotel Rauch aan de boulevard van Scheveningen maakten we in de zomer van 1983 ons eerste schilderij. We woonden en werkten daar enige weken en we besloten aan het eind van deze periode om samen een groot (3 x 5 meter) schilderij te maken op de achterkant van een aanwezig vloerkleed. Licht, lucht, strand, zee en spel zijn de overduidelijke thema's. De schilderstijl is los en expressief.


Nr 2: Schilderen met ambities. 1984 Groningen

Het volgend jaar ontstond de kans om in de Groningse Jan Haan zaal een tweede wereldschilderij te maken, ditmaal van 3 x 7 meter op het dekzeil van een vrachtwagen.
De Jan Haal zaal, in het oude politiebureau, op de hoek van de Grote Markt, was een belaste plek. Hier werden joden gevangen gehouden en gemarteld in de tweede wereldoorlog. Tijdens het schilderen was de zaal bovendien open voor publiek en de vele bezoekers leidden af. Sommigen vonden het ongepast dat wij er schilderden en wij hadden ditmaal ambities.

Kortom, er stond druk op het schilderij, het werd een gevecht met de verf en met elkaar. Al snel kwamen er talrijke figuren in beeld en een balzaal. Het werd teveel een plaatje en onbevredigend. De chaos rukte op met een deur naar het heden. Een dinerend echtpaar kijkt verbouwereerd toe.

Jan Piet Bode en Roeland Schweitzer het wereldschilderij nr 2, Jan Haan zaal Groningen, 1985, 3 x 7 meter


Nr 3. Schilderen versus broodwinning, Amsterdam 1985

wereldschilderij 3 Jan Piet Bode en Roeland Schweitzer, Amsterdam 1985


Het derde wereldschilderij is in 1985 gemaakt in een oude bierbrouwerij in Amsterdam. Business to business heet het. De BKR was geen optie meer en de druk vanuit werk en gezin liet nauwelijks meer ruimte voor twee weken vrij spelen. U ziet de kunstenaars achter nagenoeg lege bureaus, omringd door een magische wereld, waaronder een warme douche. Het formaat van 4 x 6 meter is bovendien geschikter voor een bedrijfskantine dan voor een huiskamer. Een poging om de schilderijen te verkopen mislukte.

Wereldschilderij business to business, 1985, Jan Piet Bode, Roeland Schweitzer


Nr 4: Schilderen voor de liefde, 1988, Tongeren

Wereldschilderij nr. 4, geloof, hoop en liefde

In 1988 ontstond, op de valreep, een vierde schilderij, ditmaal in de Chevalierschool op het Veluwse landgoed Tongeren. Op de valreep, want de kunstenaars hadden het definitief druk met het vaderschap en het bijbehorende kostwinnerschap. Corinthiërs 1. vers 13 was het uitgangspunt van dit vierde schilderij: 'Zo blijven dan geloof, hoop en liefde, deze drie, maar het meeste van deze is de liefde.' De woorden die Roeland een paar weken eerder had gesproken aan het graf van zijn moeder. Het schilderij is zeer abstract, vrolijk, kleurrijk. Een wereld vol leven van 3 bij 4 meter.


Nr 5: Deze dagen, 2001 Noordbroek

Wereldschilderij Nr 5 uit 2001, Jan Piet Bode, Roeland Schweitzer


Anno 2001, 13 jaar verder, zijn de kinderen al weer het huis uit bij Roeland. Hij verdient de kost met het schrijven van teksten. Schilderen doet hij in de avonduren, avonturen. Ook Jan Piet heeft even weinig tijd voor kunst. Hij is opnieuw vader van twee kinderen en is mededirecteur van een hoogwaardig metaalbedrijf. Toch komt er opeens een nieuw wereldschilderij. Ditmaal gemaakt in de monumentale deel van een herenboerderij in het Groningse Noordbroek. 

Jan Piet stelt een pretentieloos schilderij voor. De afmetingen (2 x 3 meter) zijn dan ook relatief bescheiden en in een paar dagen schilderen de heren een zorgvuldig uitgewerkt en vrolijk schilderij. De deel met uitzicht, de schilders zelf, een engel van Roeland en de autootjes van Jan Piet, twee bezoekers, een poes en een muis. Zo lijkt het. Maar wie wat schildert ligt toch anders, we rommelen aan elkaars werk totdat we tevreden zijn. Het resultaat is opnieuw een dialoog, een acceptatie en een gemeenschappelijk genieten. Schilderen voor de pret.

Deze vijf wereldschilderijen zijn in april 2002 tentoongesteld in de Oude Pindakaasfabriek van Nico Verlaan in Amerongen.


Nr 6: Schilderslust, 2020 Veenendaal

Schilderlust, 400 x 300 cm, Jan Piet Bode, Roeland Schweitzer, oktober 2020


In het coronajaar 2020 eindigden onze zakelijke levens en hadden we weer tijd voor een nieuw schilderij. Dit zesde schilderij kwam zeer voorspoedig tot stand. Even voorbereiden en vervolgens zaterdag echt begonnen, woensdag klaar. Zonder plan of schets lekker door schilderen, 4 x 3 meter. Heerlijke en memorabele dagen. een landschap met hoge bergen, een stadje, een rivier, zeilboten, een Venus en een olifant plus een serie bonte koppen.
 
Het schilderij is gemaakt in het atelier van Roeland in de Ritmeesterfabriek in Veenendaal op het oude dekzeil van een marktkraam, een leuk voorbeeld van textielrecycling.
 
Naar Sympany
Deze zes wereldschilderijen hangen sinds juni 2021 in het grote sorteercentrum van textielrecyclingsbedrijf Sympany in Assen.
 

Nr 7: De Koppensnellers, Vos Design Store Groningen, 2024

Het wereldschilderij nr 7: De Koppensnellers. 380 x 301 cm, acryl op canvas. maart 2024Jan Piet Bode, Roeland Schweitzer


Jan Piet kent Bart Vos goed. In zijn prachtige design store langs de Groningse Ring waren wij welkom voor een nieuw avontuur. Een ideale plek, zo bleek,

Ons idee was portretten schilderen. Op alle mogelijke manieren. In kleur en zwart wit, van een foto, uit het echt en uit het hoofd (by heart), realistisch en abstract. Er stonden twee stoelen voor de bezoekers klaar. Uiteindelijk staan er ruim dertig portretten op het 3 bij 4 meter grote doek. In het midden Europapa Joost Klein. Rechtsboven bijvoorbeeld Danielle Klette. Verder Frans Timmermans, kezerin Cixy, Donald Duck, wijzelf, Roel van Duijn, T. Terpentijn, een aantal bezoekers en vele anderen. Een bonte collage. Anarchistisch realisme zei iemand, of was het ecclectisch realisme.

Maandagochtend 4 maart om 8 uur begonnen, vrijdagmiddag 5 uur klaar.
Heerlijk doorgeschilderd, fantastische week.
Dankjewel Bart Vos.
Kunsthistoricus Nicole van der Schaaf schreef er een verhaal over in de Doornse Krant.

Dankjewel Katri, Dankjewel Jozette.

Jan Piet Bode en Roeland Schweitzer voor het zevende Wereldschilderij bij Vos Design Store in Groningen