Ik voel me nog negen jaar
Het dieseltreintje door het Groningse hoge land.
In mijn achterhoofd de ontroerende muziek van Ede Staal.
Op weg naar een dame met een starfighter, Marte Röling, 60 jaar,
kunstenares. De treinen reden veel sneller dan ik dacht en ik ben uren
te vroeg. Een flinke wandeling tegen wind en regen door de weilanden, over een schelpenpad.
De zoute lucht van het wad, veel vogels, taaie bomen bijna in het blad.
Dan een dijkweg. Ik vraag de weg.
Achter de deel van een kolossale herenboerderij tref ik het koningspaar,
la Röling in spijkerbroek en partner Henk Jurriaans in een soort van
wijnrode jurk of mantel. Ze drinken koffie in een grote, zelfgebouwde kas vol camelia's. Het is er warm en windstil. "Dat wordt met een boek in de hoek"
opperde Marte tegen mij omdat ik zo vroeg ben, maar het wordt samen met Henk naar het werk van Marte kijken.
Het portret van Prins Claus haast nog ontroerender dan Beatrix, de
staatsieportretten, het grote succes, de prachtige grafische lijnvoering.
Al in de jaren 60 pop-art voordat pop-art hot was. De mode-illustraties
voor het Parool. Met enige bluf de eerste monumentale werkstukken. Langzamerhand
het leren van de techniek. Van 2d naar 3d. Transparant plexiglas verhitten,
doeken van kunsthars maken, spuiten met autolakken. Vallen en opstaan,
verliefd worden op Henk, met vrienden samen een atelier. Vlaggen, draperieën,
in iedere maat en in vrijwel elk materiaal.
Toen in Amsterdam, nu hier bij het Wad, pakweg twintig jaar later. Nog
steeds samen realiseren ze de grotere projecten. Wanda Werner, kunstenares,
Alissa en Adriënne , tweelingdochters van de dichter Adriaan Morriën en Henk Jurriaans, niet alleen psycholoog,
maar vooral ook voorzien van gouden handen waardoor er voor ieder technisch
probleem een oplossing is.
Alissa maakt een heerlijke groene salade, mijn broodtrommeltje kan
dicht blijven. Aan tafel gaat het over de organisatie. Hoe ze als team
perfect op elkaar ingespeeld zijn, zodat ingewikkelde projecten tegenwoordig
peulenschillen lijken, vergeleken met vroeger. Hoe goed ze opruimen om
de boel onder controle te houden en dat ze belangrijk gereedschap dubbel
hebben zodat ze op locatie altijd door kunnen werken. Dat het geld in een
grote pot gaat en dat dat nooit narigheid geeft. Als je iets nodig hebt
vraag je gewoon of er geld voor is en dan kan het meestal, hoewel Henk
een keer een aangekochte Cessna heeft moeten annuleren. Hoe goed ze nu
als team steigers bouwen en dat improviseren inmiddels tot kunstvorm is
verheven, omdat ieder project toch weer verrassingen kent. Ze hebben een
vrachtwagen voor het gereedschap, een open vrachtwagen voor werkstukdelen
en grondstoffen en een flinke camper voor verblijf op locatie. Het is slechts
een deel van de vloot van Marte Röling & partners, v.o.f. i.o..
Dat ze eigenlijk helemaal nooit ruzie hebben. Hoe ze keurig begonnen
waren met vier ijskasten en vier magnetrons, voor iedere dame een, terwijl
Alissa nu altijd kookt omdat ze zo heerlijk kookt.
We lopen door de 1200 vierkante meter atelier. Ja daar kan de wereld
gemaakt worden, ook al is het er ijskoud.
Ouder worden, dat is het onderwerp van gesprek, op verzoek van woningbouwcorporatie
SGBB. Marte maakt voor hen een beeld bij een ouderenwoonzorgcentrum. Al
snel gaat het over keuzevrijheid en pure schoonheid. Over de prachtige
knipsels van Matisse op hoge leeftijd. Over brutaliteit en imago. "Verlegen
mensen maken me verlegen" zegt Marte die inmiddels als vamp gekleed voor
het voetlicht zit. Over identiteit: "Toen ik negen was had ik een belevenis,
waarbij ik plots wist wie ik was, dat gevoel is gebleven. Natuurlijk praten
we ook over het uitgangspunt van het werk, pure schoonheid. Aan de muur
hangt een juweel van een schilderij van Marte toen ze zes was, gemaakt
door vader Röling. Ondeugend, vol leven en met oneindig veel liefde
geschilderd. Pure schoonheid. Marte herinnert zich nog het smokwerken kraagje
dat zo vreselijk kriebelde. "Mijn omgeving zegt me dat ik ouder word, maar
anders zou ik het niet merken. Ik word steeds sterker, ook fysiek. Nee,
ik heb geen idee hoe het verder gaat, ik leef in het nu."
Wel komt terloops de noordelijke Italiaanse streek Piemonte ter sprake
als toekomstige optie en Groningen als fantastisch intermezzo. Marte heeft
slechts één wens. Samen met haar partners gezond blijven.
"Als ik oud ben, kan ik altijd nog kleine schilderijtjes maken" zegt Marte
tegen een achtergrond van een spetterend stilleven van 3,5 bij 2 meter
uit 1998. De strakke grafische lijn is nog aanwezig maar het doek maakt
een losse, schilderachtige, haast juichende indruk. "Te koop en de
prijs valt reuze mee", zegt Marte die verder geen bedrag noemt.
We zitten op een afgescheiden stuk van de deel met een bakstenen plafond,
donkerrood geschilderd, woonkamer en keuken tegelijkertijd. In het monumentale
voorhuis van de boerderij woont de moeder van Marte, 90 en evenmin oud,
nog dagelijks aan het schilderen en nog volop in de weer met intens leven.
De volgende dag zie ik een catalogus met het werk van Martine Antonie,
de schildersnaam van Marte's moeder. Wat een schitterend werk maakte deze
kunstenares op meer dan zestig jarige leeftijd. ‘En nog steeds’, laat Marte
onmiddellijk weten. Martine Antonie schildert haar aardse paradijzen, kleurrijke
visioenen, in een stijl ergens tussen een vrouwelijke Chagall en Vuillard.
Hoezo oud worden? Het voorwoord van Marte bevestigt haar opgroeien in een
paradijs.Daarna het kunstenaarsbestaan, de strijd om erkenning, geld en
werkruimte, dat was een stuk harder. Wel vindt Marte dat het leven in de
loop der jaren iets gemakkelijker is geworden. Opdrachten komen iets meer
van zelf tot stand. Marte's horror-uur, om vier uur 's nachts, gaat niet
meer over wekenlang spaghetti eten bij gebrek aan geld, maar over de vraag
hoe het werk af moet. Tegelijkertijd is ze nu zo ver dat ze 's ochtends
ook wel eens kan genieten van een boek, in plaats van altijd maar werken
en werken. De bibliotheek op de deel telt pakweg tweeduizend boeken.
"Ouder worden, het leven begint pas, mij is voorspeld dat ik 96 word."
zegt Marte. Vijf minuten later springt ze op een autoped en rijdt buiten
in de lentezon naar de groentetuin. 76 Tomatensoorten van biologisch dynamische
kwaliteit zijn er net geplant. De Oost-Indische kers zaden staan klaar
en de pompoenen van vorig jaar zijn zeker twee maal groter dan volgens
de zaai-instructie mogelijk is.
Terug in de trein, met een brok in mijn keel. Ter hoogte van Usquert
is het niet alleen de melancholie van Ede Staal die mij doet beseffen dat
een aards paradijs op sommige plaatsen geen last heeft van de tijd.
Amerongen, 17 april 2000
© Roeland Schweitzer
Meer verhalen ?
|