Het wereldschilderen

hoog in de lucht, stevig op de grond

Overstraat 3 - 5
3959 BR Amerongen
T: 0343 - 452844


Het Wereldschilderen


Jan Piet Bode en Roeland Schweitzer




Schrijver nodig ?

over Schworks

s p r a n k
model voor communicatie



Columns
gedicht


 Vanouds de Liefde


waarom






copyright © Schworks



Tentoonstelling: Het Wereldschilderen
Jan Pieter Bode, Roeland Schweitzer

13 april tot en met 28 april 2002.
Oude Pindakaasfabriek Amerongen

Tentoonstelling is afgelopen!

Zaken zijn zaken De schilders Jan Pieter Bode (Groningen, 1952) en Roeland Schweitzer (Utrecht 1952) maakten tussen 1983 en 1988 samen vier grote wereldschilderijen. Ruim tien jaar later, in 2001, volgde een vijfde, kleiner schilderij. Deze vijf wereldschilderijen worden nu voor het eerst tegelijk tentoongesteld. Daarnaast exposeren beide schilders een overzicht van hun eigen werk.

Het wereldschilderen begon in de zomer van 1983 in het door kunstenaars bewoonde hotel Rauch aan de boulevard van Scheveningen. Beide schilders woonden en werkten daar enige weken en ze besloten aan het eind van deze periode om samen een groot (3 x 5 meter) schilderij te maken. Licht, lucht, strand, zee en spel zijn de overduidelijke thema's. De schilderstijl is los en expressief.
de schilders voor het Groningse schilderij

De samenwerking verliep zo goed dat het jaar daarop in de Groningse Jan Haan zaal een tweede wereldschilderij werd gemaakt, ditmaal van 3 x 7 meter. De Jan Haal zaal werd in WO II gebruikt als verzamelplaats/gevangenis voor joden op weg naar de concentratiekampen. Het was een beladen plek, wat je terug kunt zien in het schilderij. Al snel kwamen er talrijke figuren in beeld en een balzaal met op de achtergrond een apocalyptische stad. Een keurig geschilderd plaatje. Teleurstellend, vonden de kunstenaars. Was dat nu hedendaagse kunst? Toen rukte van rechts de chaos op met een deur naar het heden. Op het schilderij kijkt een dinerend echtpaar verbouwereerd toe. Tijdens het schilderen waren voortdurend bezoekers aanwezig, leuk voor de discussie, maar slecht voor het schilderen.


Schilderen versus broodwinning

klaarHet derde wereldschilderij is in 1985 gemaakt in een oude bierbrouwerij in Amsterdam. Business to business heet het. De BKR was geen optie meer en de druk vanuit werk en gezin liet nauwelijks meer ruimte voor twee weken vrij spelen. U ziet de kunstenaars achter nagenoeg lege bureaus, omringd door een magische wereld, waaronder een warme douche. Het formaat van 4 x 6 meter is bovendien geschikter voor een bedrijfskantine dan voor een huiskamer. Een poging om de schilderijen te verkopen mislukte echter.

Schilderen voor de liefde

Wereldschilderij nr. 4, geloof, hoop en liefdeIn 1988 is, op de valreep, een vierde schilderij gemaakt, ditmaal in de Chevalierschool op het Veluwse landgoed Tongeren. Op de valreep, want de kunstenaars hadden het definitief druk met het vaderschap en het bijbehorende kostwinnerschap. CorinthiŽrs 1. vers 13 was het uitgangspunt van dit vierde schilderij: 'Zo blijven dan geloof, hoop en liefde, deze drie, maar het meeste van deze is de liefde.' De woorden die Roeland een paar weken eerder had gesproken aan het graf van zijn moeder. Het schilderij is zeer abstract, vrolijk, kleurrijk. Een wereld vol leven van 3 bij 4 meter.


Schilderen voor de pret

Anno 2001, 13 jaar verder, zijn de kinderen al weer het huis uit bij Roeland. Zijn broodwinning komt vooral uit teksten ten behoeve van reclamedoeleinden. Op zijn site staan veel culturele activiteiten. Jan Pieter daarentegen heeft opnieuw kleine kinderen en is mededirecteur van een hoogwaardig metaalbedrijf. Toch komt er opeens een nieuw wereldschilderij. Ditmaal gemaakt in de monumentale deel van een herenboerderij in het Groningse Noordbroek. Nr 5 uit 2001
Jan Pieter stelt een pretentieloos schilderij voor. De afmetingen (2 x 3 meter) zijn relatief bescheiden en binnen een week schilderen de heren een zorgvuldig uitgewerkt en vrolijk schilderij. De schuur met uitzicht en de schilders zelf en een engel van Roeland en de autootjes van Jan Pieter. Zo lijkt het. Maar wie wat schildert is anders dan men zou verwachten en bovendien wordt het niet van belang geacht. Het resultaat is opnieuw een dialoog, een acceptatie en een gemeenschappelijk genieten. Over de totstandkoming van dit schilderij kunt u via de klikbutton een apart verhaal lezen.