hoog in de lucht, stevig op de grond
Klem Los op de Waterdijk, Roman Roeland Schweitzer, 2018 Ontwerp cover Klem Los juli 2108


over Schworks

columns


verhalen

gedicht



sprank
voordracht over communicatie


waarom

 

 

copyright © Schworks

Amerongen, 4 juli 2018


Klem Los op de Waterdijk 

Roman, Roeland Schweitzer 2018


Ha lezer,

Negen jaar na Onderwatermuziek verschijnt eindelijk mijn tweede roman Klem Los op de Waterdijk.

Op 18 augustus om 15.30 uur presenteer ik Klem Los als een van de kunstwerken
op de opening van een grote tentoonstelling van Katri en mij in Cultura Ede.

De officiŽle verschijning van het boek  is 13 september.


Korte samenvatting van Klem Los:

Erik is niet de oudste zoon en dus krijgt hij de boerderij niet. Tot zijn grote woede moet hij van het erf, de wereld in. Hij gaat studeren. Erik raakt zijn jeugdliefde Gerda kwijt en de universiteit en de stad blijken bedreigend. Zijn grote vriend Tom helpt hem op weg. Intussen verandert de Waterdijk. Platteland en stad gaan steeds meer door elkaar lopen. In de dagelijkse treinrit naar de universiteit leert Erik Ezira kennen. Verliefd dat wel, maar hun relatie is vooral heftig en onrustig. Intussen redt Tom het niet als beginnend modeontwerper en pleegt zelfmoord. Erik wordt steeds wanhopiger. Zijn relatie met E. loopt uit de hand. Als een hedendaagse Bonny en Clyde jagen ze een vage revolutie na. Erik wil uiteindelijk de trein opblazen waarmee hij dagelijks naar de universiteit rijdt. Zij wil een aanslag plegen op een universiteit. De treinbom gaat niet af en E. heeft haar plan veranderd. Ze vermoordt haar vader. Erik belandt uiteindelijk op de boerderij van zijn buurmeisje Gerda. Dan moet Erik nog in het reine komen met zichzelf.


De eerste review:

Klem Los is een prachtig boek, met heel veel vaart geschreven. Een meeslepend verhaal met veel lagen. Roeland is een fantastische verteller.

Ellen Segeren op Deining


Klem Los bevat een tiental thema's:

  1. Coming of age. Hoe ontwikkelt een kind zich tot volwassene? Wat betekent de ontdekking van seks, zelfstandigheid en loslaten van je ouders.
  2. De verhouding platteland en stad. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont in de stad. Waarom? Wat levert dat op? Hoe zijn platteland en stad onderling afhankelijk? Wat betekent de onvermijdelijke confrontatie met het stadse leven voor een gesloten plattelandsgemeenschap?
  3. De rollen van man en vrouw en tussen man en vrouw. Aantrekken en afstoten. Toelaten en weigeren. Erik's grote jeugdvriend Tom blijkt homo. Erik's grote leraar Lizette is biseksueel. Ezira is vooral druk met de afrekening met haar gescheiden vader. En Erik? Gerda?
  4. Hoe werkt het proces van kinderlijk idealisme naar terreur. Vroeger Baader Meinhof groep, nu IS.
  5. Loyaliteit. Erik gaat ver in zijn loyaliteit, maar raakt daardoor ook verstrikt en geÔsoleerd. Wat levert loyaliteit op en waar blijft dan je autonomie?
  6. Identiteit. Wie ben je, wat krijg je, wat kun je toevoegen? Waar, waarom en wanneer maak je zelf keuzes?
  7. Plek. Dat hoort natuurlijk bij identiteit. Waar hoor je bij, waar kom je vandaan, welke plek neemt Erik in? Cultuur, traditie.
  8. Hoe gek zijn we? Mijn eigen vraag uiteraard, hoe gek ben ik?  Aan het einde van Klem Los belandt Erik in een inrichting. Wat helpt hem er weer uit?
  9. Driehoeken: 1 Erik, Gerda, Tom. 2 Erik, Lizette, Tom 3. Lizette, Erik, Ti. 4. Tom, Erik, Mark 5. E., Erik, Gerda
  10. De kracht van cultuur, kunst, muziek, literatuur.

Voordrachten over Klem Los

Ook bij Onderwatermuziek merkte ik al dat ik voor mijn eigen publiciteit moet zorgen, hoe moeilijk ik dit ook vind over mijn eigen werk. Omdat ik goed kan presenteren (zie Speechen.nl) geef ik heel graag ook bij u een voordracht van circa drie kwartier over Klem Los, de achtergronden en het schrijf- en productieproces. Er zijn er al een stuk of vijf gepland. GeÔnteresseerd? Neem contact op.


Onderwatermuziek, mijn eerste roman, uit 2009

onderwatermuziek

In 2009 verscheen bij uitgeverij Mistral mijn rock and roll roman Onderwatermuziek.

Voor reviews en achtergronden zie www.onderwatermuziek.nl

Onderwatermuziek kunt u nog steeds kopen via bol.com

De auteursrechten liggen nu bij OverAmstel

Zie ook mijn bibliografie.

 

 



Klem Los is bepaald niet zonder slag of stoot tot stand gekomen. Negen jaar met vlagen er aan gewerkt. Er gingen verschillende versies aan vooraf en de eerste versie werd door de proeflezers als plat en oppervlakkig omschreven. Au.
Wat ook niet hielp is dat uitgeverij Mistral al bij het verschijnen van Onderwatermuziek failliet ging. Het plan was dat ik bij hen drie romans zou schrijven. Ik heb nog geprobeerd om honderd exemplaar van Onderwatermuziek te kopen, maar de curator had de boeken al naar het oud papier gedaan. Au.

Mijn zoektocht naar een nieuwe uitgever heb ik na diverse afwijzingen losgelaten. Genoeg au.
Zelf kan ik heel goed proeflezers, eindredactie, correctie en vormgeving organiseren. Dat heb ik ook gedaan.
Dank aan Marjo Stam, Ton Boon, Wim Aalbers, Willem Wansink, Katri Schweitzer en Angelique Koppelman,
Ellen Segeren deed de eindredactie.

Veel dank ben ik ook verschuldigd aan Pi de Boer waar ik iedere keer met een probleem terecht kon, voor een kopje koffie en een wijs advies.

Mechteld Ballintijn is een heerlijke vormgever met wie ik ook al "Presenteren is een feest" en "Iedereen journalist" heb geproduceerd. De productie van Klem Los ging soepel, terwijl ik best nog tot op het laatst stukken tekst heb verbeterd / gewijzigd. De keuze van lettertype, bladspiegel, opmaak, omslag, achterkant, rug, papier enzovoorts is een heel mooi proces. Erg leuk om hier actief in te participeren. Hierdoor voel ik me bij Klem Los meer betrokken dan bij Onderwatermuziek.

Ik ben aangesloten bij de Vrije Uitgevers. Hierdoor kan ik mijn boeken in het Centraal Boekhuis leggen. Dat is een voorwaarde om de boekhandel te bereiken, maar dan nog heeft geen boekhandel van mij of van mijn boek gehoord. Daarom neemt Angela Capo Klem Los mee naar de boekhandelsbeurzen die er het komende najaar zijn en ook naar de boekhandels die zij bezoekt.

De keuze voor zelf uitgeven is een verhaal apart. Wat doet een grote Amsterdamse uitgever voor een onbekend boek van onbekende auteur? Iets, maar volgende week zijn er weer nieuwe boeken. Zelf uitgeven vergroot de autonomie van het kunstwerk. Bovendien kon ik zo een, twee, drie geen uitgever vinden en door het zelf te doen, gaat het proces veel sneller, Het financiŽle risico is groter en zelf ben ik verantwoordelijk voor alle (of geen) publiciteit.
 
Hieronder staan drie covers van de verschillende versies waaruit uiteindelijk Klem Los is voortgekomen.

Waar, de cover van een eerdere versie van Klem Los, 2017

 Waar. Dat is de cover uit 2016. Het boek bevat herkenbare plaatsnamen en onherkenbare. Veel verhalen in het boek hebben vaak in het echt (maar andere setting en context) plaatsgevonden. Wat is waar en wat is niet waar? De mix en de aanpassing zijn van mijn hand. Het is in ieder geval geen sleutelroman en geen geanonimiseerde verslaglegging van een dorpsgeschiedenis. Waar gaat ook over plek. Waar kom je vandaan, waar ben je nu, waar ga je naartoe?
Op deze cover staat Ulrike Meinhof (1934 Ė 1976) De foto dateert uit 1964. De Duitse journaliste Ulrike Meinhof radicaliseerde eind jaren zestig tot terroriste. In 1972 wordt ze gearresteerd. Vier jaar later wordt ze dood gevonden in haar cel. De Baader-Meinhof groep, ook wel Rote Armee Fraktion, is mede naar haar vernoemd. Deze foto is vrijgegeven door haar dochter Bettina RŲhl. Ik heb onderzocht hoe onschuldig, gerechtvaardigd studentenprotest kon verworden tot een losgeslagen bende van killers. Dit zie je in Klem Los op kleinere schaal terug.


(het plantje) De Dijkraket, cover van de versie van Klem Los uit 2015

Ergens in het schrijfproces gaat het boek op de loop met de schrijver. Er moest weer verwondering in, de ontdekking van schoonheid. Ik schreef over de vondst van een zeldzaam plantje, de dijkraket, analoog aan de zandraket. En juist in de week dat ik dat stuk uitwerkte, vond ik in de NRC een klein berichtje over een zeldzaam plantje, waarvan de foto hier op deze cover staat. Mooie cover, onvoldoedne de sfeer van hewt boek, teveel vlag op modderschuit. Dat hoofdthema, het plantje, maar ook de raketten van Tom en van de raketclub en tot slot de bus die op volle snelheid het water in schiet, dat is uiteindelijk niet de cover geworden. Het fraai plaatje zou te literair  te afdekkend zijn, want Klem Los is ook uitdagend, opwindend, naÔef.

Dijkraket, eerste cover, met wilg langs de Waterdijk, van Klem Los,  circa 2013

De eerste cover die ik maakte, pakweg 2013, vier jaar na Onderwatermuziek. Die wilgen zijn ook een soort van dijkraketten, prachtige wachters. Ik teken en schilder ze al sinds ik in Amerongen woon. En ook was toen al duidelijk dat de tijd van de oude blanke mannen voorbij is. De tijd van Europa lijkt zelfs voorbij. Vierhonderd jaar na VOC en kolonisatie van de wereld, neemt de rest van de wereld het over en sterft Europa in schoonheid. Of toch niet? Ook dit is een onderliggend thema in Klem Los. Hier staat in ieder geval heel duidelijk de Waterdijk op, symbool voor het rivierengebied.

Het boek heeft ook nog een periode de Treinbom geheten, naar de mislukte aanslag die Erik probeert op een trein.

U kunt Klem Los gesigneerd en wel per mail bestellen.  20,- incl btw en verzending.
Verzending eind augustus.
Vanaf 15 september ligt Klem Los in het CB voor boekhandel en bol.com