hoog in de lucht, stevig op de grond

Overstraat 3 - 5
3959 BR Amerongen
T: 0343 - 452844



Cover Klem Los op de Waterdijk, roman Roeland Schweitzer, 2018

Klem Los op de Waterdijk

Roman


Roeland Schweitzer

2018

U kunt Klem Los in de boekwinkel kopen of

rechtstreeks bestellen

 20 Euro



Vanaf 13 september 2018 ook via boekhandel en bol.com



Biografie

CV


Lezers zeggen:

"Puurder, rauwer, eerlijker, mooier wordt het nooit meer."

"Wel veel zaad, maar een mooi boek."

"Wat een tempo."


"Verrassend en goed geschreven."

"Het houdt je vast, je wilt blijven lezen omdat je nieuwsgierig bent waar het naartoe gaat."

"Prachtig begin, dan komt alles in een stroomversnelling en wordt het heftig."

"Twee keer gelezen, dat zegt genoeg."

"In een keer uitgelezen."

"Hypnotiserend boek."

"Prachtig slot."

"Die sex, dat hoeft van mij niet zo."

"Heel natuurlijk beschreven, ook de sex, zo is het."

"Misschien is het een mannenboek, maar mannen lezen geen romans."

 

 

 
















mail


h o m e







copyright © Schworks
Klem Los opde Waterdijk, roman Roeland Schweitzer, 2018

Amerongen, 16 septemberi 2018

Ha lezer,

Negen jaar na Onderwatermuziek verscheen op 13 september eindelijk mijn tweede roman Klem Los op de Waterdijk.

De roman was tevens een van de kunstwerken op een grote tentoonstelling van het werk van Katri en mij in Cultura Ede.

Over Klem Los kan ik veel vertellen. Per slot van rekening negen jaar aan gewerkt.

Graag geef ik een interactieve lezing over Klem Los. Ook bij Leesclubs. Neem gerust contact op. Of bel 0343 452844

Zaterdag 6 oktober 16 uur in boekhandel Savannah Bay in Utrecht.


Iets langere samenvatting van Klem Los:

Boerenzoon Erik groeit samen met zijn buurmeisje Gerda en zijn vriend Tom op langs de Waterdijk in het rivierengebied, zo ergens tussen Arnhem / Nijmegen en Rotterdam. Het leven is mooi, eenvoudig en verwachtingsvol. Erik leert fotograferen van een nieuwe bewoner van de Waterdijk.

Erik is niet de oudste zoon, dus de ouderlijke boerderij Buitenlust gaat niet naar hem, maar naar zijn broer Ruud. Geleidelijk aan dringen de consequenties hiervan tot hem door, Hij moet van het erf, de wereld in.

Zijn grote vriend Tom gaat hem voor naar de stad. Erik gaat weg- en waterbouw studeren, maar zijn woede en frustratie over het verlies van de boerderij worden steeds erger. Erik verliest het contact met zijn jeugdliefde Gerda, Tom blijkt homosexueel en de universiteit en de stad zijn bedreigend.

Even nog vindt hij een veilig warm nest bij boekhandelaar Lizette die een van de arbeiderswoningen van de steenfabriek heeft gekocht.

De boerderij wordt steeds minder een thuis. De Waterdijk verstedelijkt. Er vestigen zich een reclamebureau. een wijnopslag, een handel in antiek en een hennepkwekerij. Platteland en stad vermengen zich.

In de dagelijkse treinrit naar de T.U. leert Erik Ezira kennen. Ook zij is boos op haar gescheiden ouders en vooral op haar vader. Erik wordt verliefd dat wel, maar hun relatie is heftig en onrustig. Tom redt het niet als beginnend modeontwerper en pleegt zelfmoord.

De relatie met E. loopt uit de hand. Als een hedendaagse Bonny en Clyde jagen ze samen een vage revolutie na. Erik wordt steeds wanhopiger. Na overvallen en inbraken wil hij de trein opblazen waarmee hij dagelijks naar de universiteit rijdt. Ezira wil een aanslag plegen op een universiteit. De treinbom gaat niet af en E. heeft haar plan veranderd. Ze vermoordt haar vader. Uiteindelijk belandt Erik toch op de boerderij van zijn buurmeisje Gerda. Dan moet Erik nog in het reine komen met zichzelf.


Cover Klem Los op de Waterdijk, roman Roeland Schweitzer, 2018


De eerste review:
Klem Los is een prachtig boek, met heel veel vaart geschreven. Een meeslepend verhaal met veel lagen. Roeland is een fantastische verteller.

Ellen Segeren op Deining

Tweet over Klem Los

De thema's van Klem Los:

  1. Coming of age. Hoe ontwikkelt een kind zich tot volwassene? Wat betekent de ontdekking van seks, zelfstandigheid en loslaten van je ouders.
  2. Hier op scherp gezet, doordat Erik de ouderlijke boerderij moet verlaten in tegenstelling tot zijn oudere broer Ruud.
  3. De verhouding platteland en stad. Meer dan de helft van de wereldbevolking woont in de stad. Waarom? Wat levert dat op? Hoe zijn platteland en stad onderling afhankelijk? Wat betekent de onvermijdelijke confrontatie met het stadse leven voor een gesloten plattelandsgemeenschap?
  4. De rollen van man en vrouw en tussen man en vrouw. Aantrekken en afstoten. Toelaten en weigeren. Erik's grote jeugdvriend Tom blijkt homo. Erik's grote leraar Lizette is biseksueel. Ezira is vooral druk met de afrekening met haar gescheiden vader. En Erik? Gerda?
  5. Hoe werkt het proces van kinderlijk idealisme naar terreur. Vroeger Baader Meinhof groep, nu IS.
  6. Loyaliteit. Erik gaat ver in zijn loyaliteit, maar raakt daardoor ook verstrikt en geïsoleerd. Wat levert loyaliteit op en waar blijft dan je autonomie?
  7. Identiteit. Wie ben je, wat krijg je, wat kun je toevoegen? Waar, waarom en wanneer maak je zelf keuzes?
  8. Plek. Dat hoort natuurlijk bij identiteit. Waar hoor je bij, waar kom je vandaan, welke plek neemt Erik in? Cultuur, traditie.
  9. Hoe gek zijn we? Mijn eigen vraag uiteraard, hoe gek ben ik?  Aan het einde van Klem Los belandt Erik in een inrichting. Wat helpt hem er weer uit?
  10. Driehoeken: 1 Erik, Gerda, Tom. 2 Erik, Lizette, Tom 3. Lizette, Erik, Ti. 4. Tom, Erik, Mark 5. E., Erik, Gerda
  11. De kracht van cultuur, kunst, muziek, literatuur.

Onderwatermuziek, mijn eerste roman, uit 2009

onderwatermuziek

In 2009 verscheen bij uitgeverij Mistral mijn rock and roll roman Onderwatermuziek.

Voor reviews en achtergronden zie www.onderwatermuziek.nl

Onderwatermuziek kunt u nog steeds kopen via bol.com

De auteursrechten liggen nu bij OverAmstel

Zie ook mijn bibliografie.

 

 


Klem Los is bepaald niet zonder slag of stoot tot stand gekomen. Negen jaar met vlagen aan gewerkt. Er gingen verschillende versies aan vooraf en de eerste versie werd door de proeflezers als plat en oppervlakkig omschreven. Au.
Wat ook niet hielp is dat 'mijn' uitgeverij Mistral al bij het verschijnen van Onderwatermuziek failliet ging. Ik heb nog geprobeerd om honderd exemplaar van Onderwatermuziek te kopen, maar de curator had de boeken al naar het oud papier gedaan. Het plan was dat ik bij Mistral drie romans zou schrijven. Geen uitgever meer. Au.

Mijn zoektocht naar een nieuwe uitgever heb ik na twee of drie afwijzingen losgelaten. Genoeg au en er kwam opeens een gouden kans voor een mooie boekpresentatie.
Zelf kan ik ook heel goed proeflezers, eindredactie, correctie en vormgeving organiseren. Dat heb ik gedaan. Ik ken het proces.
Dank aan Marjo Stam, Ton Boon, Wim Aalbers, Willem Wansink, Katri Schweitzer en Angelique Koppelman, Ellen Segeren deed de eindredactie.

Toch zitten er nog wayt foutjes in het boek. Als er een tweede druk komt, haal ik ze eruit. 'Een ruwe diamant', zei iemand. Je wilt dat het perfect is, maar dat is dus niet gelukt.

Mechteld Ballintijn is een heerlijke vormgever met wie ik ook al "Presenteren is een feest" en "Iedereen journalist" heb geproduceerd. De productie van Klem Los ging soepel, terwijl ik best nog tot op het laatst stukken tekst heb verbeterd / gewijzigd. De keuze van lettertype, bladspiegel, opmaak, voorkant, achterkant, rug, papier enzovoorts is een heel mooi proces geweest. Erg leuk om hier actief bij betrokken te zijn.

Door mijn deelname aan dit proces voel ik me bij Klem Los meer betrokken dan bij Onderwatermuziek. Dankjewel Mechteld en Marieke Budding.

Ik ben aangesloten bij de Vrije Uitgevers. Hierdoor kan ik mijn boeken in het Centraal Boekhuis leggen. Dat is een voorwaarde om de boekhandel te bereiken, maar dan nog heeft geen boekhandel van mij of van mijn boek gehoord. Daarom neemt Huub van Aalst Klem Los mee naar de boekhandelsbeurzen die er het komende najaar zijn en ook naar de boekhandels die hij bezoekt.

Zelf uitgeven of een uitgever zoeken?

De keuze voor zelf uitgeven is een verhaal apart. Wat doet een grote Amsterdamse uitgever voor een onbekend boek van onbekende auteur? Iets, maar volgende week zijn er weer nieuwe boeken. Als kunstenaar ben ik gewend om autonome kunst te maken. Deze roman is hier ook een vorm van. Volledig zelf verantwoordelijk, Tegelijkertijd is een goede eindredactie (van een goede uitgever) meer dan nuttig. Gelukkig had ik Angelique en Ellen, thnx, zonder jullie ... Zelf uitgeven kan ook pure ijdelheid zijn. Maar Katri zag me ploeteren en zag het boek beter worden. Dat hielp. Op een goed moment kwam alles in een stroomversnelling. We kregen een mooie tentoonstelings in Cultura Ede. Een ideale setting voor een boekpresentatie. Ik had bovendien opeens een paar weken ruimte om Klem Los af te maken. Op zo'n korte termijn is een uitgever vinden onmogelijk en zelf uitgeven bleef dus de enige optie. De doorlooptijd is nu ongever een half jaar. Mocht ik een uitgever vinden, dan kon het maar zo anderhalf jaar gaan duren. Het financiële risico is uiteraard ook veel groter en ik ben zelf volledig verantwoordelijk voor de integrale kwaliteit en de publiciteit. Persbericht, flyer, recensie-exemplaren, presentatie. Ja, een goede uitgever is echt ook veel waard. Wie weet, volgende keer.

Uiteindelijk staat er een pallet boeken in de gang. Totdat jij en jij en jij Klem Los gekocht hebben.
 

Hieronder staan de drie eerdere  covers van de verschillende versies waaruit uiteindelijk Klem Los is voortgekomen.

Waar, de cover van een eerdere versie van Klem Los, 2017

Waar. Dit is de cover uit 2016. Wat is waar en niet waar en waar speelt het boek zich af? Klem Los is gedeeltelijk goed te plaatsen. Amsterdam, Parijs, Nice, Brussel, Mangalia (Roemenië). Klem Los bevat echter ook onherkenbare plaatsnamen, Toerel, Dolm, Harel en Barik. Deze laatste plaatsen liggen in het rivierengebied tussen Rijn en Waal. Ik vind het niet gepast om een bestaand dorpje met de bonte verhalen uit het boek te belasten. Veel verhalen in het boek hebben vaak in het echt (maar andere setting en context) plaatsgevonden. Wat is waar en wat is niet waar? De mix en de aanpassing zijn van mijn hand. Het is in ieder geval geen sleutelroman en geen geanonimiseerde verslaglegging van een dorpsgeschiedenis.

Waar gaat ook over plek en identiteit. Waar kom je vandaan, waar ben je nu, waar ga je naartoe?
Op deze cover staat Ulrike Meinhof (1934 – 1976) De foto dateert uit 1964. De Duitse journaliste Ulrike Meinhof radicaliseerde eind jaren zestig tot terroriste. In 1972 wordt ze gearresteerd. Vier jaar later wordt ze dood gevonden in haar cel. De Baader-Meinhof groep, ook wel Rote Armee Fraktion, is mede naar haar vernoemd. Deze foto is vrijgegeven door haar dochter Bettina Röhl. Ik heb onderzocht hoe onschuldig, gerechtvaardigd studentenprotest kon verworden tot een losgeslagen bende van killers. Dit verhaal zie je in Klem Los op kleinere schaal terug.

 (het plantje) De Dijkraket, cover van de versie van Klem Los uit 2015

In die negen jaar ging het ook flink fout met het schrijven van Klem Los. Aan de ene kant werd het steeds bonter, aan de andere kant werd het steeds uitleggeriger en vergoeilijkend. Dat wilde ik helemaal niet.  Er moest weer verwondering in komen, snelheid en de ontdekking van schoonheid. Ik schreef over de vondst van een zeldzaam plantje, de dijkraket, analoog aan de zandraket. En juist in de week dat ik dat stuk uitwerkte, vond ik in de NRC een klein berichtje over een zeldzaam plantje, waarvan de foto hier op deze cover staat. Mooie cover, maar onvoldoende de sfeer van het boek, teveel vlag op modderschuit.

Dat hoofdthema, het plantje, maar vooral de raketten van Tom en van de raketclub en tot slot de bus die op volle snelheid het water in schiet, dat is uiteindelijk niet de titel geworden. Het fraaie plaatje zou te literair, te afdekkend zijn. Klem Los is net als Erik ook anti literair, gewoon een lekkere boerenzoon. Klem Los moest weer uitdagend, opwindend en naïef worden.

Dijkraket, eerste cover, met wilg langs de Waterdijk, van Klem Los, circa 2013

De eerste cover die ik maakte, pakweg 2013, vier jaar na
Onderwatermuziek vond ik wat saai, maar is wel inhoudelijk goed.

De wilgen, zo  typerend voor het landschap in het boek, zijn ook een soort van dijkraketten, prachtige wachters. Ik teken en schilder ze al sinds ik in
Amerongen woon. En ook was toen al duidelijk dat de tijd van de oude blanke mannen voorbij is. Het tijdperk van Europa en van Amerika lijkt zelfs voorbij. Vierhonderd jaar na VOC en Europese kolonisatie van
de wereld, neemt de rest van de wereld het over en sterft Europa in
schoonheid? Of toch niet? Ook dit is een onderliggend thema in Klem Los.
Op deze eerste cover staat in ieder geval heel duidelijk de Waterdijk, symbool voor het rivierengebied.



U kunt Klem Los rechtstreeks bestellen

Klem Los kost 20 Euro.
Verzending vanaf eind augustus.
Vanaf 15 september 2018 ook via boekhandel en bol.com